Topp 4 misstag att undvika som grafisk designer

Bra grafisk design är avgörande för att förmedla ett tydligt budskap med en balans mellan text och bilder. Annars finns risken att budskapet blir ineffektivt och att innehållets element används felaktigt. Lyckligtvis kan du förmedla ett oslagbart budskap genom att läsa vidare på vilka vanliga misstag du kan undvika, vilka är följande:

  • Att inte tänka utanför boxen.
  • Välja fel typsnitt.
  • Brist på balans och rörig layout.
  • Färger som förvirrar.

Fortsätt läsa för att titta närmare på ovanstående vanliga misstag för att maximera dina budskap i grafisk design!

4 vanliga misstag att undvika

1. Att inte tänka utanför boxen – Uttrycket att tänka utanför boxen kan tyckas låta som en kliché. Dock är det avgörande att tänka utanför boxen för att skapa kreativa budskap. Grafisk design är trots allt en kreativ process som kräver kreativt tänkande för att verkligen lyckas. Se bara på framgångsrika företag som Medtryck med sitt breda sortiment av inspirerande produkter. Genom kreativ grafisk design har Medtryck lyckats bli en av Sveriges bästa leverantörer av reklamprodukter, allt från att trycka anteckningsblock i flera färger till erbjuda termosmuggar med egen logga. Nyckeln till att tänka utanför boxen är att våga försöka testa nya kreativa lösningar.

2. Välja fel teckensnitt – Val av teckensnitt har utan tvekan en stor inverkan på vilken känsla som förmedlas. Det är viktigt att teckensnittet är lätt att läsa och inte orsakar ögonbelastning. Vissa teckensnitt går bra att läsa på nära håll medan de är svårare att avläsa på större avstånd. Detta är framförallt kursiv text och så kallade seriff-teckensnitt som Times New Roman är svårare. Sans-seriff teckensnitt som Arial är lättare att läsa på avstånd och passar bra till rubriker och titlar. Oavsett vad du designar är en bra tumregel att inte använda fler än två eller tre teckensnitt för att undvika förvirring.

3. Brist på balans och rörig layout – När du bestämmer layout är Medtryck ett gott exempel och en förebild. Deras produkter har nämligen en layout som är sammanhängande och ”luftig”, det vill säga att tomt utrymme används för att ge ett organiserat intryck. Med en rörig layout blir det svårt att förstå budskapet och fästa blicken någonstans i designen. Att medvetet lämna tomt utrymme runt olika delar skapar också harmoni mellan bilder och text. Det hjälper till att rikta uppmärksamhet på specifika områden så att budskapet kommer fram. Exempelvis kan bokstäver som ligger för nära varandra eller för långt ifrån varandra skapa obalans och göra texten svårläst. Nyckeln är att använda korrekta avstånd mellan olika element och delar.

4. Färger som förvirrar – En tumregel är att använda färger sparsamt, speciellt i text. Att använda för många eller för få färger kan skapa visuell förvirring. När du väljer en färgpalett bör du begränsa dig till tillräckligt många nyanser för att ge designen djup. Risken med för många nyanser är att det distraherar och kan förvirra mottagaren. Ett tips är att testa olika kombinationer för att säkerställa att budskapet är läsbart och lätt att förstå.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *