Arbeta som egen företagare

Många grafiska designers väljer att arbeta som egna företagare, även om det såklart också finns möjlighet att bli anställd av en mediabyrå eller annat företag. En anledning till att man väljer att arbeta inom ett eget företag är att man får friare arbetstider och dessutom får man större möjlighet att kunna ta sig an de projekt man tycker verkar roligast. Men att driva ett eget företag är inte en dans på rosor även om man sysslar med arbetsuppgifter man gillar.

Vilken utrustning behövs?

För att kunna arbeta som grafisk designer behövs det faktiskt inte så mycket utrustning. Om man arbetar för hand behöver man i princip bara pennor, papper och färgläggningsmaterial. Riktar man in sig på digital grafisk design behöver man en dator, eller kanske en surfplatta. Det kan också vara bra att ha en så kallad ritplatta. På en sådan ritar man precis som med en vanlig penna och allt hamnar automatiskt i datorn.

Det är såklart också bra att ha vissa program för att man ska kunna måla, hantera bilder, använda lager och andra justeringar. Exakt vilket eller vilka program man väljer är i regel en smaksak.

Att starta upp företaget

Om man inte har haft ett eget företag innan finns det en hel del saker att tänka på. På sajten Verksamt kan man läsa mer om en del av de här sakerna. Man får bland annat läsa mer om olika företags- och bolagsformer, om redovisning och om hur man kommer igång. Just uppstarten av företaget kan i många fall kännas lite extra nervöst men med stöd från andra kunniga företagare, och kanske med hjälp från Arbetsförmedling eller coacher går det i de allra flesta fall bra. När företaget väl finns och man har en bra företagsidé är det dags att börja leta efter sina första kunder.

Hitta kunder

Som ny företagare inom grafisk design är det kanske inte alltid så lätt att hitta kunder. Ibland kan man fråga nära och kära om de vet någon som behöver grafik. Andra gånger kan det löna sig att kontakta lokala företag och erbjuda sina tjänster till en lägre kostnad. Det kan också vara klokt att annonsera online och i olika lokaltidningar.

Grafisk profil för det egna företaget

Som grafisk designer kan det vara klokt att skapa en grafisk profil för det egna företaget innan man börjar kontakta kunder. Det ger ett mer seriöst intryck och dessutom har man då något att kunna visa kunden som exempel om denne ber om ett sådant. Dessutom gör man klokt i att skapa några olika exempel som kan användas av kunder som bara vill ha en logga eller en bild till en hemsida eller till olika broschyrer eller affischer. Då är man som företagare väl förberedd även på arbeten som har kortare tidsfrist.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *